Guma je jedina stvar koja vas i vaš motocikl drži u kontaktu sa podlogom, a povrh toga je bitna i za dobar povratni osećaj tokom vožnje. Ukratko rečeno, gume su jedna od najbitnijih stvari za bezbednu vožnju. Zato se često postavlja pitanje: koji tip moto guma da kupim?
Gume za motocikle se kupuju u skladu sa namenom motocikla. Velike su razlike u gumama koje se koriste za off road motocikle, touring motocikle, sportske motocikle, kao i za vožnju na stazi. Dakle, prvo moramo da znamo koji nam je tip gume potreban.
Šta znače oznake na gumama?
Svaka moto guma ima svoje oznake koje nam govore nekoliko stvari poptu datuma proizvodnje, indeksa brzine, nosivosti, itd. Pre nego što nastavimo sa tekstom, osvrnućemo se na par najbitnijih oznaka: za primer uzmimo oznaku 160/60 R17 M/C 72V
Četvorocifreni broj na gumi, npr. 4521 znači da je guma proizvedena u 45. nedelji 2021. godine.
Pneumatici sa radijalnim i dijagonalnim tkanjem
Za početak, prema konstrukciji gume se dele na radijalne i dijagonalne. Termini „radijalno“ i „dijagonalno“ odnose se na način tkanja gume.
U praksi, dijagonalni pneumatici podnose veće opterećenje, ali se pregrevaju pri velikim brzinama i nisu preporučljivi za vožnju pod velikim nagibima. Vlakna kod dijagonalne konstrukcije su od materijala poput najlona i poliestera. Prostiru se dijagonalno od ruba do ruba gume. Ovakve gume su visoke. U praksi, nisu fleksibilne, teže se oslobađaju toplote i loše se ponašaju u dinamičnoj vožnji i pri velikim brzinama. Pneumatike sa dijagonalnim tkanjem ćete najčešće videti kod čoper motocikala.
Radijalna konstrukcija je uspešan pokušaj da se prevaziđu mane dijagonalne konstrukcije. U ovom slučaju, koriste se čelična vlakna ili konci razvučeni direktno od ruba do ruba u manjem broju, te dobijemo mekani zid gume što u praksi rezultira veću flekbilnost, te veću kontaktnu površinu pri većim brzinama, bolju povratnu informaciju vozaču, manju šansu od pucanja i mogućnost znatno nižih profila.
Podela moto guma prema tipu motocikla
Osim podele prema načinu izrade, gume se razlikuju i prema tipu/nameni motocikla. Svaki tip motocikla ima svoju namenu, a u skladu sa tim proizvode se gume koje će zadovoljiti potrebe tog tipa motocikla.
Trkačke (slikovi)
Gume namenjene isključivo za trkačku stazu. Oblik im je više trouglast kako bi se dobila veća kontaktna površina u nagibu. Za maksimum prijanjanja, potrebne su znatno veće radne temperature od tipičnih uličnih guma pa samim nisu adekvatne za javni saobraćaj. Slikovi u sebi ne poseduju siliku koja omogućava zagrevanje tokom vožnje, te brzo gube temperaturu i sporije se zagrevaju. Ove gume ne poseduju odvode za vodu te po kiši gotovo sigurno rezultiraju totalnim gubitkom prijanjanja.
Sport
Gume namenjene sportskim motociklima za sportsku dinamiku vožnje sa fokusom na maksimalno prijanjanje po cenu kratkog životnog veka. Ove gume daju trakciju samo kada su zagrejane agresivnom vožnjom ili grejačima, što nije izvodljivo u javnom saobraćaju. Dok su “hladne”, ne ispunjavaju pun potencijal i namenu. Sportske gume namenjene vožnje na stazi poseduju šare i određeni procenat silike koji omogućava da se guma zagreje i drži temperaturu.
Sportske gume namenjene uličnoj vožnji
Najbliži rođak čisto sportskim gumama, ali namenjene za ulicu. Odlikuje ih kratak životni vek i pružaju prianjanje čak i dok su hladne. Sportske gume namenjene vožnji u saobraćaju poseduju siliku u sebi i relativno brzo se zagrevaju i sporije hlade. Iz tog razloga su pogodne vožnji u saobraćaju, jer omogućavaju prianjanje. Mana ovog tipa guma je da se u slučaju vožnje na stazi brže pregrevaju. Ovaj tip guma videćete kod svih sportskih motocikala.
Sport-touring gume
Najčešće korišćene gume, odnosno univerzalne. Koriste balansiranu smešu za optimalno prianjanje i trajnost. Funkcionišu i pri niskim radnim temperaturama. Proizvođači u ovoj klasi posebno obraćaju pažnju na ponašanje po vlažnom asfaltu.
Touring
Čisto turističke gume žrtvuju nešto prianjanja zarad sposobnosti da se nose sa velikim težinama i kilometražama na motociklima. Pogodne su za one koji žele što više kilometara iz seta guma, a voze umerenim tempom.
Cruiser
Ovaj tip guma namenjen je kruzerima, čoperima i sličnim izvedbama. Obično su netipičnih dimenzija zarad estetike i ima ih sa raznim šarama, retro izgleda, belih zidova itd. Ne pružaju visok nivo prianjanja već imaju fokus na dugovečnosti.
Adventure touring
Ekspanzijom avanturističko putničke klase motocikala rezultirala je potrebu za ovakvim tipom gume. Ovo su uglavnom putne gume za asfalt, nešto dubljih i večih šara kako bi guma imala ograničenu sposobnost van asfalta, odnosno po makadamu, utabanom putu i sl. Proizvođači ih u ovoj klasi dele po proporciji asfalt – van puta pa imate odnose tipa 80% asfalt 20% van puta, 50% asfalt 50% van puta i sl.
Off road
Gume namenjene vožnji van puta. Ovo su usko specijalizovane gume za šumu, pesak, itd. Ponašanje na asfaltu im je lošije, zbog manje kontaktne površine uzrokovane velikim brojem krampona.
Gume za skutere
Kao što sam podnaslov kaže, postoje specijalne gume koje su napravljene za skutere. Odlikuje ih manji prečnik. Upravo zbog manjeg prečnika, ove gume trpe drugračije sile i pred njih se stavljaju nešto veći zahtevi kako bi održali stabilnost na kočenju i prolasku kroz krivine. Proizvode se samo za putnu upotrebu, a neki proizvođači proizovde i trkačke gume za trke šampionata skutera.
Kao što vidite, postoji mnogo tipova guma i kada dođe do pitanja „koji tip moto guma da kupim?“ najjednostavnije rešenje je da se obratite prodavcima guma. U katalozima i ponudama proizvođači guma već imaju predviđene gume za svaki tip motocikala što uveliko olakšava izbor.